KUIH LAPIS TRADISI NYONYA


Kuih lapis adalah sejenis kuih tadisi masyarakat melayu dan baba nyonya. Kuih ini terdiri dari beberapa lapisan dan boleh didapati dalam berbagai warna, namun warna merah adalah warna tradisional bagi masyarakat baba nyonya dan wajib di dalam kuih lapis.

BAHAN-BAHAN ( 7 inci x 7 inci x 3 inci )

100 gm tepung beras*
100 gm tepung sagu*(*disatukan dan diayak)
200 gm gula pasir
250 ml air
360 ml santan pekat
3 helai daun pandan
Sedikit pewarna merah 

CARA-CARA PENYEDIAAN 

  1. Masakkan gula bersama air dan 2 helai daun pandan. Biar hingga gula larut. Sejukkan dan tapis. Biar ditepi
  2. Dengan menggunakan wisk, kacau tepung bersama santan sehingga rata, masukkan air gula tadi. Gaul hingga sebati dan tapis adunan.
  3. Bahagikan kepada 3 bahagian. Warnakan satu dgn warna merah, dan biarkan satu lagi dgn warna asal (putih).
  4. Panaskan kukusan, masukkan baki 1 helai daun pandan tadi ke dalam air kukusan. Sapu tin kek dengan sedikit marjerin pada dasar dan ketepikan. Panaskan tin dalam kukusan terlebih dahulu (lebih kurang 5 minit).
  5. Bahagi adunan putih kepada dua bahagian yg sama banyak. Tuang adunan putih ke dalam tin yg telah dipanaskan tadi (tanpa mengeluarkan tin dari kukusan). Tutup dan kukus 5 minit dengan api besar. Kemudian buat kaedah sama untuk warna merah, kukus 5 minit lagi. Resepi ini akan menghasilkan lapisan putih dan merah. Untuk lapisan terakhir (merah) kukuskan selama 10 minit. Tujuan utk menerbitkan minyak dari santan supaya kuih nampak berkilat. Bila masak biarkan betul-betul sejuk barulah ia dipotong. 


Selamat mencuba....

Comments